torsdag 10 maj 2012

Politisk kulturrevolution

Tar en förlängd kaffepaus på jobbet för att få bukt med några av de funderingar som finns hos mig just nu. Det handlar om politisk kultur och något de flesta partier behöver komma tillrätta med för att tilltala fler att engagera sig i samhällsbyggandet.

Att engagera sig politiskt är en utmaning på flera olika sätt. Det är en härlig känsla att få möjligheten att påverka vår egen framtid och det är riktigt kul att möta så många olika människor och höra hur andra upplever samhället. Att engagera sig i vad som beslutas runt omkring dig är viktigt, utvecklande och en tillgång i livet.

Så skrev jag och Johan Gustafsson (m), Linda Blomdahl Petersson (m) och Anna Thore (mp) i en gemensam debattartikel förra hösten. Det som utlöst mina funderingar kring den politiska kulturen är just den sk. timeouten från vännen och moderaten i Mörbylånga Kommun, Johan Gustafsson. Inte så att Johan och jag på något sätt alltid tycker lika i sakfrågor. Men han har ett sätt att diskutera politik som väcker respekt och som gör att jag som politisk motståndare förstår varför han resonerar som han gör. Tycker det är mycket tragiskt att en så empatisk och genuint samhällsintresserad person som Johan tvingas ut från politiken. När jag läser dagens två artiklar i Ölandsbladet (1,2) får jag känslan av att det bevingade uttrycket "högmod kommer före fall" gör sig gällande snart och att timeouten förhoppningsvis blir kortvarig.

I grunden handlar det om en maktkultur inom politiken som är direkt osmaklig. Det måste ske en förändring där även inom mitt eget parti som Högberg mycket lägligt ger uttryck för i sina tankar nu på morgonen. Det börjar blir dags för lite av en politisk kulturrevolution! Inom mitt eget parti måste vi skapa strukturer som fångar upp de personer runt om oss som är genuint intresserande av att påverka och förändra samhället. Socialdemokraterna ska vara ett naturligt val för de som är opinionsledare i samhället.

Socialdemokratin måste, skyndsamt, skapa möjlighet att påverka på alla nivåer inom partiet. Skapa arenor där våra ambassadörer, nya som gamla, blir lyssnade till. Platser där våra socialdemokratiska idéer kan utvecklas genom möten mellan våra opinionsledare. Vi måste bli ett modernt socialdemokratiskt parti där våra idéer återigen bärs fram av personer med brett förtroende. Idag handlar det inte längre bara om den fackliga sfären utan även om personer i föreningslivet, på arbetsplatsen i stort, i näringslivet, bland grannarna eller på nätet. Personer som blickar framåt!


1 kommentar:

Anonym sa...

Politiker är folkets röst. Det är naturlig att känna vänskap med andra politiker och tjänstemän när man träffar dem nästan varje dag. Då är det lätt att glömma bort att fråga sig vad folket vill och att fråga sig om det innebär att jag så som folkets företrädare, måste agera mot mina känslor. Eftersom Kommunchefen sitter kvar, måste det bero på att denne är personlig vän med Kommunalrådet. Kommunen blöder pengar helt i onödan och Kommunalrådet medverkar till att detta sker genom att låta Kommunchefen få agera som denne har gjort under flera år. Kanske är det därför som politiker lämnar sina uppdrag? / Kenneth M Forsberg